Sveriges Jerusalem #8 - 2003
Sveriges Jerusalem # 8 - 19 februari 2003
http://www.sverigesjerusalem.com/
Innehåll:
- Fredagens händelse
- Lördagens händelse
- Skvaller
- Ed
- Kreddkomplex
- Anka
- Fredagens händelse
Säsongspremiär: Teaterladan starring Melody Club
Support: Paris + Denver Mod
Start: 19:00
Kostar: 120 kronor
Åldersgräns: nej, men 18+ i puben
Internet: http://www.melodyclub.nu/
Och: http://www.parismusic.nu/
Samt: http://www.denvermod.tk/
På fredag är det dags igen. Teaterladan skall åter
befolkas av god musik och en skön åldersheterogen
publik. Med anledning av säsongspremiären och av ren
nyfikenhet slog redaktionen en signal till Per-Magnus
Söder för en eventuell update på vårens kommande
händelser. Nämnda Per-Magnus kan dock inte nämna några
artister vid namn än, men uppger att väldigt många av
akter under bearbetning för eventuell spelning,
däribland en “popgrej” och större hiphopakt. Inget är
dock klart, men eventuellt kan den eventuella popgrejen
avslöjas på fredag..
Nåväl. Fredagens centrum av uppmärksamhet och tillika
huvudakt, Melody Club, kan knappast gått någon förbi.
Sedan spelningen på förra årets Hovstockfestival har
bandet gått en närmast spikrak väg mot de dimhöljda
bergens topptiolistor. Bandets energiska och helt
opretentiösa synt-/elektro-pop med känningar dryga två
decennier tillbaka i tiden har hittills levererat två
starka hittar i Palace Station och Electric.
Kvällens utomsocknes support är medieomsusade Paris och
precis som Melody Club handlar det om elektropop, men
åt det något mer sublima hållet. Paris släppte nyss
“Les Amis de Paris EP” på Look Left recordings och har
i intervjuer jämförts med The Embassy, St Etienne och
Elastica.
Support numero deus och tillika representanter för
staden är Denver Mod. Enligt uppgift har de uppvaktats
av ett av De Stora Skivbolagen som troligtvis kommer
finnas på plats på fredag.
Hålltider för kvällen är:
19:15 Denver Mod
20:00 Paris
21:00 Melody Club
- Lördagens händelse
Årets technohändelse - Mankind
Med: världseliten inom skivvändande
Var: Kulturhuset
Börjar: 22.00
Slutar: 07.00
Kostar: 180 i förköp, 200 i dörren
Ålder: 16 år
Droger: nej
Internet: http://www.johanbacto.com/mankind
Så var det alltså dags för årets upplaga av
technofesten Mankind. Som vanligt kommer hela Sveriges
technointresserade befolkning vallfärda till Jönköping
för denna händelse. Kulturhuset är platsen och alla som
var där förra året kommer känna igen konceptet. Ett
stort golv, ett lite mindre och en chillout. Massor av
människor som dansar och är glada. Underhållning hela
natten alltså. Återigen ritar stan sitt namn på
dansmusikkartan.
Stora golvet:
Techno av varierande karaktär och stil från stora namn
inom skivspelarbranschen hela natten. Laguppställningen
är som följer: Marco Bailey (Belgien), Andreas Kremer
(Tyskland), Paul Mac (UK), Marco Nastic (Serbien) och
Johan Bacto.
Lilla golvet:
Även i år bjuds det på ett alternativt golv där det
handlar om trance i olika former och format. Musiken
står följade namn för: Son Kite (liveakt), Wiking,
Tege, Erik Sahl, Azon och Kricke.
Chill/bio:
Abstrakta ljudäventyr, snyggt uppbackade av
videoprojektioner i en avslappnad, och ganska varm,
biomiljö är Mankinds tredje rum. Vissa kallar det
chillout, andra somnar bara. Mago, Pehr Herb
Arcticsurfer står för underhållningen, det blir hur
spännande som helst.
Nästa vecka: vår igen
- Skvaller
….rockföreningen Svavel är på banan igen. Nu på
lördag ordnas en liten intim spelning i Kulturhusets
minilokal Insikten. För underhållningen står finska
banden Abnormi (http://www.geocities.com/abnormi/) och
Pax Americana (http://diypunk.net/pax/)…
….det sägs att Sveriges Jerusalem Soundsystem gästar
en skön bar i stan på lördag för lite god musik. Det
handlar om djup house, tillbakalutade loungetoner,
umgänge och goda drinkar. Mer info i Ankdammen,
http://www.ankdamm.com/…
….lördagens underhållning på Tapeten går under namnet
Club Klubb, eller möjligtvis Klubb Club. Det bjuds på
dansvänlig musik ungefär samtidigt som årets
danshändelse går av stapeln…
….förra veckans sändning av Fri Scen med Frank på
Nyfiket får nog räknas som succé. Massor av spännande,
kända och okända, uppträdande ägde rum under kvällen.
Vi gillar det vi hörde, men undrar samtidigt var alla
dessa kreativa människor har ett forum för sin
musik/poesi i vanliga fall…
…Boltes, som briljerade med spåret ‘Sveriges
Jerusalem’, gjorde ett sånt intryck på radiopersonerna
att Frank har lite planer på att göra lite saker
tillsammans med jönköpingshiphoparen…
…så var en styck Melodifestival passerad. Stan
överlevde, efterfesten kändes väl lagom spännande
(ungefär som musiken) och allt är som det ska igen…
…årets Grammisgala passerade synnerligen obemärkt
förbi. Det är synd, kanske rentav tragiskt, att denna
institution inom svensk musik, kommer i skymundan till
förmån för Popstjärnor, Framgångsfabriker och dylikt.
Kent vann hursomhelst sju grammisar. Och Johan Renck
delade ut ett av prisen…
…mer nationell musik: Björk är klar till
Arvikafestivalen…
…utställningen Sverige Är Bäst I Världen på Showroom
är mycket sevärd. Liten lokal möter stor konst.
http://move.to/showroom för mer info. Vi vill se mer
spännande konst. Tipsa oss om vad som händer på den
fronten, tips@sverigesjerusalem.com som vanligt…
….2 mars är datumet för hiphopjam på Kulturhuset.
Någon Scoob Rock från Stockholm dyker upp. Vi
återkommer när vi vet mer…
…det sägs att technohjälten Ben Sims kommer gästa
staden framöver på en privat fest.
diode.music@telia.com vet förmodligen mer…
Tips? Skvaller? Nyheter?
- Ed
Ed Harcourt - From Every Sphere
Jag träffade honom efter en konsert en gång. Innan jag
hann övertyga honom om hur mycket jag gillade hans
framträdande frågade han vad jag tyckte om ‘Here Be
Monsters’, som precis hade släppts. Jag sa att jag
tyckte produktionen var bättre på hans demo, vågade
inte vara rakare än så och visste inte hur mycket han
kramade sina egna verk. Han höll med mig, han beklagade
sig att det var hans första skiva och att han inte
vetat hur han skulle tackla produktionen. Han lovade
att nästa skiva skulle bli bättre.
Ed Harcourt debuterade 2001 med fullängdaren ‘Here Be
Monsters’. Han hade dessförinnan släppt en heminspelad
sexlåtars demo, ‘Maplewood’. Han kallades Tom Waits
yngre bror, Nick Caves svärson, Nick Drakes glada kusin
och förhoppningarna skrevs skyhöga. Allas vår
Feberredaktion var redo att kasta sig ut från en bro
utan bungeerep i ren glädje. Men på debuten ‘Here Be
Monsters’ saknades dock den yttersta känslan som fanns
på Maplewood, recensenterna hyllade skivan men hos mig
har ‘Maplewood’ alltid rullat oftare.
‘From Every Sphere’, släpptes i måndags. Ed Harcourt
har blivit nästan två år äldre och hans värld är
fortfarande surrealistisk, drömsk, ibland mörk, men
alltid vacker. Det finns gott om melodier, mycket orgel
och piano och så den där sjungande trumpeten. Låtarna
går från mörka kabaréstycken (‘Undertaker Strut’,
‘Ghostwriter’) till smärtsamt vackra (‘Watching The Sun
Come Up’, ‘All Of Your Days Will Be Blessed’,
‘Fireflies Take Flight’). Ed Harcourt hade rätt, på
‘From Every Sphere’ får han igenom mer av det vackra
som var ‘Maplewood’. Sagorna han beskriver får den
skiva de förtjänar.
Marcus Carlholt (RadioK 98,5)
- Kreddkomplex
Kredibilitetskomplexet sprider sig, först Justin och J
Lo, nu: Mariah!
Förra veckan berättade vi om Justin Timberlakes
framgångsrika förvandling från kristet korrekt
svärmorsdröm till tilltuffad Michael Jackson-pastisch
som festar loss med Nelly hemma hos Hugh Hefner och
playboykaninerna. Antagligen är denna plötsliga
omdaning en lika välredigerad kupp från skivbolagets
sida som hans tidigare mer barntillåtna framtoning. Men
hursomhelst, Justin gör succé, det han släpper ifrån
sig låter riktigt bra och han är fortfarande sockersöt
- så vi förlåter honom.
Någon som haft det lite svårare att ro hem övergången
från flickrum och mellanstadiedisco till gatan och
klubben är Mariah Carey. Efter att ha jättefloppat på
såväl vita duken som på cd och därefter dumpats av både
sitt skivbolag och Eminem såg framtiden mörk ut för
superdivan Carey. Så från ingenstans kom kultkreddiga
hiphopetiketten Def Jam och signade henne till sitt
stall. Bortsett från smörsliskiga balladen “Through The
Rain” är nya singeln “Boy (I Need You)” med
stallkamraten Camron ett tecken på att Mariah Carey gör
allt för att glittra i den nya Def Jam-dressen. Och det
luktar Jennifer Lopez-imitation lång väg.
J Lo har ju som bekant gjort braksuccé genom att
dissekera ett antal hiphopklassiker och laga ett
miljonsäljande smörgåsbord av dem i “Jenny On The
Block”. Även om det tilltaget luktar lika mycket
skivbolagsstrategi som Justin Timberlakes metamorfos så
kvarstår faktum: pöbeln är lättflirtad och alla
dansgolv, från innerstadsklubbar till studentkårer,
skakar rumpan till J Los mindre trovärdiga budskap om
hur jordnära ghettobrud hon är, alla diamanter till
trots.
Efter att ha skrivit in sig i rekordböckerna som
världens kostsammaste skivbolagssatsning, måste Mariah
Carey lyckas med sin comeback. Därför gör Mariah Carey
en J Lo, men resultatet är långt billigare än Lopez
förlaga. Genom att använda Camrons jättehit “Oh Boy”
från i somras, bevara vissa av Camrons rim och därefter
låta Carey waila på beatet hoppas man uppnå framgång i
alla läger. I syfte att tjäna snabba och lätta pengar
har Careys producenter inte ens brytt sig om att
modifiera originalet.
Hur musik kommit till eller vem som gör den är inte det
viktiga, det viktiga är att musiken svänger. När
skivbolag blir desperata verkar de tro att allt går att
stöpa i samma framgångsform, vilket är en motsägelse.
Låter allt likadant blir musikbruset bara till en lång
rad upprepningar och det svänger inte alls. Till slut
tröttnar skivköparna, ta bara pojkbandsgenren som
exempel. Den är så gott som utdöd idag (Justin flydde
N’Sync i sista sekund) och Max Martin är ungefär lika
het som ishotellet i Jukkasjärvi.
Mariah Carey har redan floppat en gång. Nu blir hon
istället en galjonsfigur för skivbolagens desperation
att kränga urvattnade framgångskoncept. Historien
riskerar att upprepa sig.
David Brud
- Ank
Sista posten i nyhetsbrevet är, som alltid, lite intern
ryggdunkning och smygreklam. http://www.ankdamm.com/ -
enklare än så blir det nästan aldrig.
Ankdamm
Sveriges Jerusalem är en oberoende webbtjänst
som bevakar och kommenterar nöjeslivet och
andra händelser i Jönköping.
Vi skriver om det vi tycker är kul, om saker
som intresserar och engagerar oss. Innehållet
kommer från ett nätverk av skribenter.
Vi finns alltid på info@sverigesjerusalem.com.
På webben http://www.sverigesjerusalem.com/
kan du administrera din prenumeration.
Sveriges Jerusalem är kulturkommunikation.